[AVUI PARLO DE LA TERRA…]
Ningú no ens pasta de nou de terra i fang
Paul CELAN (A. POUS)
Avui parlo de la terra,
parlo dels qui som.
Parlo, parlo i parlo,
pastat de terra i fang.
Parlo del conjur tremend
d’aquest Ningú.
Pel damunt corren les boires, pel damunt,
d’un roig més pujat que suara.
Xop de desig.
Xops de desig, han florit els rocs
al teu encontre.
Enmig, tothom:
homes besats, dones besades
pel vent somort;
perduts i perdudes
en les veus més perdudes.
A baix, a dalt, tot i Ningú.
Florim ja d’esma. Florim
contra. Florim.
Pugen dels rocs, pastats de terra i fang,
infants de pedra, esmicolats, i
floreixen
al teu encontre,
vastitud dels segles, Vastitud.
Que facin versos, que en facin fins dalt, que en facin.
Tot tira avall, tot se’n va enrere.
Només esclata
eternament, miserablement aquí
la Flor. Només la Flor floreix. Només la Flor.
Nota: «Avui parlo de la terra…» és un poema inèdit de Serrallonga que es conserva al Fons Segimon Serrallonga de la Biblioteca de la UVic en dos testimonis (FSS A2.1.8.e, f. 47 i FSS A2.1.8.e, f. 48). Editem a partir de FSS A2.1.8.e, f. 47, un mecanoscrit sense esmenes que recull les de FSS A2.1.8.e, f. 48. En el manuscrit del testimoni editat, al marge inferior del full, s’hi llegeix la següent anotació: «Esborrany, per a Joan Sunyol, de flor a flor, | Serrallonga | 4 set 79». [JCM]
Autor: Tonko Maroević
Traducció: Pau Sanchis
LA TERANYINA
A Gordan Lederer, càmera i amic
A primera fila, sota els colps constants de les bales
entre combatents resoluts, defensors armats
(tots igual d’amenaçats per un perill compartit)
en comptes del fusell, portaves la càmera
i enregistraves escenes de trets i la violència,
esguards panoràmics i primeríssims plans.
De sobte t’ha entrat en quadre una aranya
amb la seua tela i has premut el disparador.
Ha romàs a la cinta una densa xarxa de fils transparents,
teixits radialment i units després per la vora
que semblava el blanc d’una diana
que potser reclamava que encertaren el centre.
Has caigut ferit. El que estava a l’altra
banda no havia estat més ràpid, però la pressió del seu índex
ha engegat una seqüència d’efectes homicides
mentre el teu moviment només n’havia donat testimoni.
Ara ja poden dir que l’aparell al teu muscle
semblava una arma, un llançaflames o granades,
poden afegir a les mentides la impostura
perquè han decidit no transportar un ferit de mort,
però no poden desmentir que tu no amenaçaves
ni llançaves res, sinó que enregistraves imatges reals,
i havies reconegut l’estratègia de la trampa viscosa,
evident com la teranyina a contrallum.
Copieu l'enllaç: https://vimeo.com/reduccions
L’artista Toni Casassas va incorporar per primera vegada fragments de poemes de Lluís Solà dits pel mateix Lluís Solà a On són les claus? (2011), un relat poètic i visual sobre la malaltia mental. D’aleshores ençà, l’interès de Casassas per la figura del poeta s’ha posat de manifest en pel·lícules com Lluny de tot el que és lluny (2012) i Remembrança (2015) on, amb més o menys intensitat, apareixen fragments dels seus textos o el poeta mateix en situacions diverses. Amb tot, no és fins l’any 2016 que, coincidint amb la publicació de Poesia completa, l’artista…
Homenatge a Paul Celan
I
Un no-res adés
creixent enlloc,
no-res la Rosa
omple
en extingir-se.
II
Absurdament i lenta, les hores
em defugen. Mirall de cendra:
mai dues vegades la mateixa imatge.
III
Anhelo ser només esperit ingràvid
i fins i tot goso pensar:
sóc claror en la paüra.
Ulls de glaç. Obra guanyadora del XXXII Premi de Poesia Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, 2016.